Transport gabarytowy, a transport ponadgabarytowy. Porównanie

Transport drogowy odgrywa kluczową rolę w funkcjonowaniu gospodarki, zarówno na poziomie krajowym, jak i międzynarodowym. W związku z tym, istnieje wiele różnych rodzajów przewozów, które są niezbędne dla realizacji różnorodnych zadań. Dwa z nich to transport gabarytowy oraz transport ponadgabarytowy, które choć na pierwszy rzut oka mogą wydawać się podobne, różnią się od siebie w kilku kluczowych aspektach.

Definicja i rodzaje ładunków gabarytowych

Transport gabarytowy dotyczy przewozu ładunków o wymiarach przekraczających dopuszczalne normy określone przez przepisy prawa. W Polsce, zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury, mówimy o gabarycie dopuszczalnym, gdy szerokość pojazdu nie przekracza 2,55 m, wysokość 4 m, a długość 12 m dla pojazdów samochodowych oraz 16,5 m dla zestawów pojazdów. Ładunki gabarytowe można podzielić na trzy główne grupy - lekkie (o masie do 3 ton), średnie (o masie od 3 do 10 ton) oraz ciężkie (o masie powyżej 10 ton). W przypadku transportu gabarytowego, nie ma konieczności uzyskiwania specjalnych zezwoleń na przewóz.

Transport ponadgabarytowy – cechy charakterystyczne

Transport ponadgabarytowy, jak sama nazwa wskazuje, obejmuje przewóz ładunków o wymiarach przekraczających dopuszczalne normy gabarytowe. W praktyce oznacza to, że transport taki wymaga specjalistycznego sprzętu, takiego jak naczepy niskopodwoziowe czy modułowe, oraz odpowiedniego przygotowania trasy przewozu. Ponadto, w przypadku transportu ponadgabarytowego konieczne jest uzyskanie zezwolenia na przewóz ładunków ponadgabarytowych oraz spełnienie szeregu innych wymogów, takich jak wyznaczenie trasy czy zabezpieczenie odpowiednimi sygnałami ostrzegawczymi.

Wyzwania i ograniczenia w transporcie ponadgabarytowym

W porównaniu do transportu gabarytowego, transport ponadgabarytowy wiąże się z większymi wyzwaniami i ograniczeniami. Przede wszystkim, ze względu na specyfikę ładunków, takich jak maszyny budowlane, konstrukcje stalowe czy elementy turbin wiatrowych, istnieje ryzyko uszkodzeń infrastruktury drogowej lub innych obiektów, takich jak mosty czy wiadukty. Dlatego też, oprócz odpowiedniego przygotowania trasy, konieczne jest także zabezpieczenie ładunku oraz jego odpowiednie rozłożenie na naczepie.